Odnośniki
- Ułatwienia dostępu
-
Strona Podmiotowa Biuletynu Informacji Publicznej
https://www.bip.gov.pl - www.rawamazowiecka.pl
-
Prześlij uwagę, zgłoszenie
Przesyłanie uwagi, zgłoszenia
-
Fotokod tej strony
Fotokod z linkiem do tej strony
Kalendarium
Pn | Wt | Śr | Czw | Pt | Sob | Nd |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Najbliższe wydarzenia
Przejdź do: www.rawamazowiecka.pl
Treść strony
REGULAMIN
Rady Miasta Rawa Mazowiecka
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Niniejszy regulamin określa tryb działania Rady, sposób obradowania na sesjach i podejmowania uchwał przez Radę.
§ 2.
Rada obraduje na sesjach nie rzadziej niż raz na kwartał.
§ 3.
Rada może uchwalić roczny plan pracy nie później niż na ostatniej sesji poprzedniego roku.
Rozdział II
Sesje Rady
§ 4.
1.Rada rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji.
2.Rada zajmuje merytoryczne stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych w formie uchwał.
3.Oprócz uchwał Rada może podejmować:
1/ postanowienia proceduralne
2/deklaracje - zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania
3/ oświadczenia - zawierające stanowisko w określonej sprawie
4/ apele - zawierające formalne, nie wiążące wezwania adresatów zewnętrznych
do określonego postępowania.
§ 5.
Sesje Rady zwołuje Przewodniczący Rady z częstotliwością potrzebną do wykonywania
zadań Rady.
§ 6.
1. Sesje Rady zwołuje Przewodniczący.
2. Zwołanie sesji obejmuje:
a/ ustalenie czasu i miejsca obrad
b/ ustalenie projektu porządku obrad
3. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być ogłoszone do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 7.
Zarząd obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
Rozdział III
Obrady
§ 8.
1. Na wniosek Przewodniczącego Rady bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej sesji.
2. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożność wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
§ 9.
1. Rada może obradować tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu (quorum).
2. W przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie posiedzenia Przewodniczący Rady przerywa obrady, jeżeli nie można zwołać quorum wyznacza się nowy termin posiedzenia tej samej sesji z tym, że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc, o ile zostały podjęte przy wymaganym składzie Rady.
§ 10.
1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły „Otwieram... sesję Rady Miasta Rawa Mazowiecka”.
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad. W przypadku braku quorum stosuje się odpowiednio przepis § 9 ust. 2 niniejszego Regulaminu.
§ 11.
1. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady przedstawia pod dyskusję projekt porządku obrad Rady.
2. Z wnioskiem o zmianę w projekcie porządku obrad może wystąpić radny oraz Przewodniczący Zarządu.
3. Po wykonaniu czynności wskazanych w ust. 1 - 2 Rada uchwala porządek obrad.
§ 12.
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1/ przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
2/ sprawozdanie Zarządu o pracach Zarządu w okresie między sesjami oraz sprawozdanie z wykonania uchwał Rady w okresie kwartalnym
3/ rozpatrzenie projektów uchwał
4/ podjęcie lub zajęcie stanowiska
5/ interpelacje i zapytania radnych
6/ wolne wnioski.
§ 13.
1. Interpelacje są kierowane do Zarządu.
2. Interpelacje powinny zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego ich przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
3. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady, który niezwłocznie przekazuje je Zarządowi.
4. Odpowiedź na interpelację jest udzielona w formie pisemnej w terminie 21 dni, na ręce Przewodniczącego Rady i radnego składającego interpelacje. Odpowiedzi udziela Zarząd.
5. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą , radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.
6. Przewodniczący Rady informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie, na najbliższej sesji Rady w ramach odrębnego punktu porządku obrad.
§ 14.
1. Obrady prowadzi Przewodniczący Rady według uchwalonego porządku.
2. Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń , w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością .
3. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.
§ 15.
1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a także nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień , a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę : „do rzeczy”.
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji , Przewodniczący Rady przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
4. Postanowienie ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i publiczności.
5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności , które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.
§ 16.
Na wniosek radnego Przewodniczący Rady przyjmuje do protokołu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.
§ 17.
1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, a w szczególności dotyczących:
1/ stwierdzenia quorum
2/ zmiany porządku obrad
3/ ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów
4/ zamknięcia listy mówców lub kandydatów
5/ zakończenie dyskusji i podjęcie uchwały
6/ zarządzenia przerwy
7/ odesłanie projektu uchwały do komisji
8/ przeliczenie głosów
9/ przestrzeganie regulaminu obrad
2. Wnioski formalne Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie.
§ 18.
1. Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący Rady zamyka dyskusję, w razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Zarządowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność - przygotowania poprawek w rozpatrzonym dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania. Od tej chwili do momentu zarządzenia głosowania można zabrać głos tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§ 19.
1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę : „zamykam... sesję Rady Miasta Rawa Mazowiecka”.
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 20.
1. Po ogłoszeniu zamknięcia sesji przez Przewodniczącego Rady, Rada jest związana uchwałami podjętymi na tej sesji.
2. Zmiana podjętych uchwał może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej w tym samym trybie.
§ 21.
1. Z każdej sesji Rady sporządza się protokół obrad, w którym muszą być odnotowane podejmowane rozstrzygnięcia.
2. Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się przez okres 3 miesięcy od daty odbycia sesji.
3. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.
4. Protokół z sesji wykłada się w ciągu 14 dni po jej odbyciu do publicznego wglądu w Biurze Rady oraz na następnej sesji.
5. W trakcie obrad lub nie później niż na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do projektu protokołu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.
6. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 5 nie będzie uwzględniony, wnioskodawca może odwołać się do Rady.
§ 22.
1.Protokół z sesji Rady powinien odzwierciedlać jej rzeczywisty przebieg, a w szczególności zawierać:
1/ numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia oraz wskazać numery uchwał, imię i nazwisko Przewodniczącego obrad i protokolanta,
2/ stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3/ imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady, z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
4/ odnotowanie przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji,
5/ uchwalony porządek obrad,
6/ przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków , a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
7/ przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów „za”, „przeciw”, „wstrzymujący się od głosu”,
8/ wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,
9/ podpis Przewodniczącego obrad i protokolanta.
2. Protokoły numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznaczeniem dwóch ostatnich cyfr roku kalendarzowego.
Rozdział IV
Uchwały Rady
§ 23.
1. Uchwały, o jakich mowa w § 4 ust 2, a także deklaracje, oświadczenia i apele są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.
§ 24.
1. Inicjatywę uchwałodawczą posiadają radni oraz Zarząd.
2. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
1/ tytuł uchwały,
2/ podstawę prawną,
3/ postanowienia merytoryczne,
4/ określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,
5/ określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały,
6/ ustalenie terminu wejścia w życie uchwały.
3. Projekt uchwały powinien być przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem , w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji. Uzasadnienie projektu uchwały podpisuje Przewodniczący Zarządu.
4. Projekty uchwał są opiniowane co do zgodności uchwały z prawem przez radcę prawnego Urzędu albo przez innego prawnika.
5. Projekt uchwały zgłoszony przez radnego nie musi zawierać podstawy prawnej i opinii radcy prawnego, jeżeli został zgłoszony co najmniej na 10 dni przed terminem sesji, na której ma być rozpatrzony.
§ 25.
1. Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich podstawowym znaczeniu . W treści uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.
2.Uchwała powinna zawierać co najmniej:
1/ datę, numer i tytuł,
2/ podstawę prawną,
3/ dokładną merytoryczną treść uchwały,
4/ określenie organu, któremu powierza się wykonanie uchwały,
5/ termin wejścia w życie uchwały i ewentualnie czas jej obowiązywania.
§ 26.
Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady.
§ 27.
Uchwały numeruje się, uwzględniając w kolejnych kadencjach numer sesji cyframi rzymskimi , kolejny numer uchwały cyframi arabskimi oraz rok podjęcia uchwały cyframi arabskimi.
§ 28.
1. Rejestr uchwał Rady prowadzi Wydział Organizacyjny Urzędu.
2. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.
§ 29.
Burmistrz przedkłada Wojewodzie uchwały Rady w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia.
§ 30.
Burmistrz przedstawia Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Łodzi uchwały objęte zakresem działania Regionalnej Izby Obrachunkowej w ciągu 7 dni od ich podjęcia.
Rozdział V
Tryb głosowania
§ 31.
W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§ 32.
1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący Rady przeliczając głosy oddane „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”, sumując je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole.
3. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący Rady.
§ 33.
1. Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach, gdy ustawa tak stanowi.
2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ostemplowanych kart pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona radnych komisja skrutacyjna pod przewodnictwem wybranego spośród siebie Przewodniczącego komisji.
3. Komisja skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania , objaśnia sposób głosowania i przeprowadza głosowanie wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
4. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
5. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytuje protokół podając wynik głosowania.
6. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowią załącznik do protokołu z sesji.
§ 34.
1. Przewodniczący Rady przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowana jego treść, w taki sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej kolejności Przewodniczący Rady poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, który może wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami.
3. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, Przewodniczący Rady przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej, poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.
4. Ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat wyraził uprzednio zgodę na piśmie.
§ 35.
1. Zwykła większość głosów jest to większość ważnie oddanych głosów „za”, z wyłączeniem głosów „wstrzymujących się” .
2. Bezwzględna większość głosów jest to liczba „za”, większa od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów ( „przeciw” i „wstrzymujących się” ). Przy parzystej liczbie głosów stosuje się regułę 50 % + 1 głos. Przy nieparzystej jest to pierwsza liczba naturalna przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.
Rozdział VI
Komisje Rady
§ 36.
1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych Rad Gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z organizacjami społecznymi i zawodowymi działającymi na obszarze Miasta .
3. Komisje podejmują rozstrzygnięcia w formie opinii i wniosków przedkładanych Radzie.
4. Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący Rady, nadzorujący pracę komisji w każdym czasie mogą polecić zwołanie posiedzenia komisji i złożenie Radzie sprawozdania z ich działania.
§ 37.
Komisje pracują na posiedzeniach, w których dla ich prawomocności winna uczestniczyć co najmniej połowa składu komisji.
§ 38.
1. Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu komisji.
2. W przypadku równej ilości głosów „za” i „przeciw”, decyduje głos Przewodniczącego komisji.
Rozdział VII
Radni
§ 39.
Radni mają obowiązek utrzymywania stałej więzi z wyborcami przez:
1) informowanie wyborców o stanie Miasta,
2) propagowanie zamierzeń i dokonań Rady,
3) informowanie mieszkańców o swej działalności w Radzie,
4) przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg mieszkańców Miasta.
§ 40.
Radni maja prawo domagać się wniesienia pod obrady sesji Rady lub posiedzeń komisji spraw, które uważają za społecznie pilne i uzasadnione.
§ 41.
1. Radni potwierdzają swoja obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
2. Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia sesji Rady winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienia Przewodniczącemu Rady.
§ 42.
Radni przyjmują mieszkańców Miasta w miejscach i czasie ustalonych w wykazie dyżurów.
§ 43.
1. W przypadku wniosku zakładu pracy zatrudniającego radnego o rozwiązaniu z nim stosunku pracy Rada może powołać doraźną komisję dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności.
2 . Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady.
3. Przed podjęciem rozstrzygnięcia w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada winna wysłuchać radnego.
§ 44.
Podstawą do udzielenia radnemu przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej w trybie art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac, zawierające określenie terminu i charakteru zajęć, podpisane przez Przewodniczącego Rady.
§ 45.
1. Radny otrzymuje legitymację podpisaną przez Przewodniczącego Rady, w której stwierdza się pełnienie funkcji radnego.
2. Zarząd udziela radnym pomocy w wykonywaniu ich mandatu.
3. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.
§ 46.
1. Do członków Komisji powoływanych przez Radę, spoza grona radnych stosuje się odpowiednio art. 25 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym.
2. Przewodniczący Rady ustali i wyda osobom wskazanym w ust. 1 stosowne dokumenty stwierdzające ich udział w pracach Rady.
Rozdział VIII
Wspólne sesje
§ 47.
1.Rada może odbywać wspólne sesje z innymi Radami, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
2.Wspólną sesję organizują przewodniczący zainteresowanych Rad.
3.Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub wiceprzewodniczący wszystkich Rad.
§ 48.
Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 49.
Przewodniczący Rady zapewnia przestrzeganie postanowień niniejszego Regulaminu i udziela pomocy we właściwej jego interpretacji.
Metryka
- opublikował: brak informacjidata publikacji: 2003-07-09 12:27
- zmodyfikował: brak informacjiostatnia modyfikacja: 2003-07-09 12:27