Odnośniki
- Ułatwienia dostępu
-
Strona Podmiotowa Biuletynu Informacji Publicznej
https://www.bip.gov.pl - www.rawamazowiecka.pl
-
Prześlij uwagę, zgłoszenie
Przesyłanie uwagi, zgłoszenia
-
Fotokod tej strony
Fotokod z linkiem do tej strony
Kalendarium
Pn | Wt | Śr | Czw | Pt | Sob | Nd |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Najbliższe wydarzenia
Przejdź do: www.rawamazowiecka.pl
Treść strony
Rejestr żłobków i klubów dziecięcych
Informujemy, że na stronie internetowej Portalu Informacyjno - Usługowego Emp@tia znajduje się na bieżąco aktualizowany rejestr żłobków i klubów dziecięcych prowadzonych na terenie Miasta Rawa Mazowiecka.
W celu sprawdzenia danych w wykazie w wyszukiwarce należy wybrać interesującą nas lokalizację:
Zgodnie z art. 26 ustawy o opiece nad dziećmi do lat 3 (Dz.U. z 2024 r., poz. 338 z późn. zm.) prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236 z późn. zm.) i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Arkadiusz Ratajdata wytworzenia: 2018-09-19
- opublikował: Rataj Arkadiuszdata publikacji: 2018-09-19 16:49
- zmodyfikował: Rataj Arkadiuszostatnia modyfikacja: 2024-11-27 10:56
Procedura rejestrowania żłobków/klubów dziecięcych
Obowiązek rejestrowania żłobków i klubów dziecięcych – co warto wiedzieć?
Prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego to nie tylko odpowiedzialność za opiekę nad najmłodszymi, ale także obowiązek przestrzegania określonych przepisów prawa. Jednym z kluczowych wymogów jest rejestracja placówki w odpowiednim rejestrze. Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące tego procesu, wynikające z obowiązujących przepisów, w tym z ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (U. z 2024 r. poz. 236 z późn. zm.).
Ustawa określa zasady organizowania i funkcjonowania opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, warunki na jakich mogą być świadczone usługi opieki, określa kwalifikacje osób sprawujących opiekę i zasady finansowania tejże opieki, a także zasady sprawowania nadzoru nad warunkami i jakością sprawowanej opieki.
Zgodnie z zapisami ustawy opieka nad dziećmi w wieku do lat 3 może być organizowana w formie żłobka lub klubu dziecięcego, a także sprawowana przez dziennego opiekuna oraz nianię. Procedura rejestrowania żłobka lub klubu dziecięcego wygląda następująco:
- Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2024 r. Nr 236 z późn. zm.)
- Informacje ogólne:
- żłobki i kluby dziecięce mogą tworzyć i prowadzić jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje publiczne, osoby fizyczne oraz osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadającej osobowości prawnej;
- prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego wymaga wpisu do Rejestru żłobków i klubów dziecięcych;
- rejestr żłobków i klubów dziecięcych prowadzących działalność na terenie Miasta Rawa Mazowiecka prowadzi Burmistrz Miasta Rawa Mazowiecka;
- rejestr jest jawny i podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Rawa Mazowiecka lub w wyszukiwarce placówek opieki nad dziećmi do lat 3 udostępnionej przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej;
- zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy wpis do rejestru podlega opłacie, która stanowi dochód własny gminy. Opłata ta zgodnie z uchwałą Nr VII/52/11 Rady Miasta Rawa Mazowiecka z dnia 11 maja 2011 r. w sprawie wprowadzenia opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych (Dz.Urz.Woj.Łódzk. z 2011 r. Nr 194, poz. 1973) wynosi 250 zł.
- Sposób postępowania podczas rejestracji:
- Wniosek o wpis do rejestru składa się w systemie elektronicznym na portalu http://empatia.mpips.gov.pl/ na formularzu RKZ-1 pn. Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub wykazu dziennych opiekunów.
- W celu uzyskania dostępu do ww. systemu elektronicznego i jego dalszej obsługi należy:
1. założyć profil zaufany lub podpis elektroniczny; informacje dostępne są pod adresem: https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany;
2. założyć konto na Platformie Informacyjno-Usługowej Emp@tia, dostępnej na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pod adresem: https://www.mpips.gov.pl Wniosek zawiera:
- w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej - numer lub indeks identyfikujący podmiot we właściwym rejestrze publicznym, potwierdzający status podmiotu;
- numer NIP, o ile wnioskodawcy taki numer nadano;
- adres poczty elektronicznej oraz numer telefonu podmiotu zamierzającego prowadzić żłobek lub klub dziecięcy;
- decyzję potwierdzającą spełnienie wymagań przeciwpożarowych, o której mowa w art. 25 ust. 2;
- odpowiednio decyzję potwierdzającą spełnienie wymagań sanitarno-lokalowych, o której mowa w art. 25 ust. 2a pkt 1, lub opinię, o której mowa w art. 25 ust. 2a pkt 2;
- w przypadku osoby fizycznej zaświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie;
- oświadczenie o posiadaniu tytułu prawnego do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy;
- w przypadku osoby fizycznej - numer PESEL;
- informację o godzinach pracy żłobka lub klubu dziecięcego;
- adres poczty elektronicznej i numer telefonu żłobka lub klubu dziecięcego;
- informację, czy żłobek lub klub dziecięcy jest dostosowany do potrzeb dzieci niepełnosprawnych lub wymagających szczególnej opieki;
- wysokość opłat w żłobku lub klubie dziecięcym;
- numer rachunku bankowego podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy.
- zgodnie z art. 28 ust. 3 ustawy wnioskodawca wraz z wnioskiem przedstawia stosowne oświadczenie, w celu potwierdzenia dokonanej opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych (zgodnie z uchwałą nr VII/52/11 Rady Miasta Rawa Mazowiecka z dnia 11 maja 2011 r. w sprawie wprowadzenia opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych (Dz. Urz. Woj. Łódzk. Nr 194, poz. 1973) opłata wynosi 250 zł. Wpłat można dokonywać w kasie Urzędu Miasta Rawa Mazowiecka bądź na konto: 24 9291 0001 0054 2395 2000 0010 – tytuł przelewu: „Opłata za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych”).
UWAGA: W celu sprawdzenia zgodności danych, o których mowa w pkt 2 Burmistrz Miasta może żądać: odpisu z odpowiedniego rejestru, dokumentu potwierdzającego tożsamość, zaświadczenia o niekaralności lub dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy. Przedstawienie tych dokumentów nie jest wymagane, w przypadku gdy Burmistrz może bezpłatnie uzyskać dostęp do danych wynikających z tych dokumentów, dane te są mu znane z urzędu lub możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza. – dokumenty te składa się w wyznaczonym terminie, na pisemne żądanie Burmistrza Miasta Rawa Mazowiecka.
- Burmistrz jest obowiązany dokonać wpisu podmiotu do rejestru w terminie 7 dni od dnia wpływu do tego organu wniosku o wpis wraz z dołączonymi do niego dokumentami.
- Jeżeli organ prowadzący rejestr nie dokona wpisu w terminie 7 dni, a od dnia wpływu wniosku do tego organu upłynęło 14 dni, podmiot może rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy podmiot został wezwany do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania. W takiej sytuacji termin, o którym mowa w zdaniu pierwszym, biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis.
- Po dokonaniu wpisu do rejestru, burmistrz miasta, w terminie 3 dni od dokonania wpisu, umożliwia podmiotowi prowadzącemu żłobek lub klub dziecięcy dostęp do systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 62a ustawy, w zakresie dotyczącym:
- dokonywania przez podmiot wpisany do rejestru samodzielnych zmian danych lub informacji, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 5, 6, 8 i 10 ustawy;
- sporządzania i przekazywania sprawozdań z zakresu opieki nad dziećmi do lat 3, o których mowa w art. 64 ust. 1 ustawy.
- Odmowa wpisu w Rejestrze:
Burmistrz miasta odmawia wpisu do rejestru, w przypadku gdy:
- podmiot nie spełnia warunków wymaganych do utworzenia i prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
- wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem;
- w stosunku do przedsiębiorcy wydano decyzję o zakazie wykonywania działalności objętej wpisem, w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku.
- Wykreślenie zarejestrowanych podmiotów z Rejestru następuje w przypadku:
- złożenia przez podmiot wpisany do rejestru wniosku o wykreślenie (formularz RKZ-3);
- nieusunięcia przez podmiot, w wyznaczonym terminie, nieprawidłowości w zakresie prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
- przekazania we wniosku oraz dołączonych do niego dokumentach, o których mowa w art. 28 ustawy, informacji niezgodnych ze stanem faktycznym;
- wydania prawomocnego orzeczenia zakazującego przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej wpisem;
- uzyskania przez organ prowadzący rejestr informacji z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo Krajowego Rejestru Sądowego o wykreśleniu przedsiębiorcy.
Odmowa wpisu do rejestru oraz wykreślenie z rejestru następują w drodze decyzji administracyjnej.
- Zasady dokonywania zmian w Rejestrze:
- W przypadku zmiany danych lub informacji zawartych w rejestrze podmiot wpisany do rejestru jest zobowiązany do:
- wystąpienia, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian, do organu prowadzącego rejestr z wnioskiem o zmianę danych lub informacji - w przypadku danych lub informacji, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 1-4, 7 i 9 ustawy (formularz RKZ-2);
- dokonania zmian za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 62a, w terminie:
a) 3 dni od dnia zaistnienia zmian - w przypadku danych lub informacji, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 5, 6, 8 i 10 ustawy,
b) 5 dni roboczych liczonych od pierwszego dnia danego miesiąca, według stanu na ostatni dzień poprzedzającego miesiąca - w przypadku danych lub informacji, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 11-14 ustawy. Po otrzymaniu informacji, o zmianach organ prowadzący rejestr dokonuje zmian w rejestrze oraz z urzędu wydaje podmiotowi wpisanemu do rejestru zaświadczenie, o którym mowa w art. 30 ustawy, uwzględniające te zmiany.
Zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy zmiany w Rejestrze oraz wykreślenie z rejestru są zwolnione z opłaty.
Szczegółowych informacji udziela Wydział Edukacji i Spraw Społecznych Urzędu Miasta Rawa Mazowiecka, tel. 46 814 37 69, e-mail: oswiata@rawamazowiecka.pl
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Arkadiusz Ratajdata wytworzenia: 2024-12-06
- opublikował: Rataj Arkadiuszdata publikacji: 2011-10-04 14:32
- zmodyfikował: Rataj Arkadiuszostatnia modyfikacja: 2024-12-06 13:15
- Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub wpis do wykazu dziennych opiekunów oraz podmiotów ich zatrudniających - RKZ-1 (PDF)Wniosek o wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych lub wpis do wykazu dziennych opiekunów oraz podmiotów ich zatrudniających - RKZ-1
- Oświadczenie o dokonaniu opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych (DOC)OŚWIADCZENIE
o dokonaniu opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych - plik edytowalny
Metryka
- opublikował: Rataj Arkadiuszdata publikacji: 2021-02-03 16:53
- zmodyfikował: Rataj Arkadiuszostatnia modyfikacja: 2024-12-06 13:14
- RKZ-2_informacja o zmianie danych żłobka lub klubo dziecięcego (PDF)RKZ-2_informacja o zmianie danych żłobka lub klubo dziecięcego
Metryka
- opublikował: Rataj Arkadiuszdata publikacji: 2021-02-03 16:54
- RKZ-3 wniosek o wykreślenie z rejestru (PDF)RKZ-3 wniosek o wykreślenie z rejestru
Metryka
- opublikował: Rataj Arkadiuszdata publikacji: 2021-02-03 16:53
- Ustawa o opiece nad dziećmi do lat 3 (PDF)Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi do lat 3 - stan prawny na dzień 06.12.2024 - plik pdf OCR
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Arkadiusz Ratajdata wytworzenia: 2024-12-06
- opublikował: Rataj Arkadiuszdata publikacji: 2021-02-03 16:59
- zmodyfikował: Rataj Arkadiuszostatnia modyfikacja: 2024-12-06 13:11
- Wymagania lokalowe i sanitarne (PDF)Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy - stan prawny na dzień 03.02.2021
Metryka
- opublikował: Rataj Arkadiuszdata publikacji: 2021-02-03 16:59