Odnośniki
- Ułatwienia dostępu
-
Strona Podmiotowa Biuletynu Informacji Publicznej
https://www.bip.gov.pl - www.rawamazowiecka.pl
-
Prześlij uwagę, zgłoszenie
Przesyłanie uwagi, zgłoszenia
-
Fotokod tej strony
Fotokod z linkiem do tej strony
Kalendarium
Pn | Wt | Śr | Czw | Pt | Sob | Nd |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Najbliższe wydarzenia
Przejdź do: www.rawamazowiecka.pl
Treść strony
STATUT MIASTA
RAWA MAZOWIECKA
Postanowienia ogólne
Rozdział I
§ 1.
Gmina Miasto Rawa Mazowiecka stanowi lokalną wspólnotę samorządową tworzoną przez mieszkańców Miasta Rawa Mazowiecka .
§ 2.
Siedzibą władz gminy Miasto Rawa Mazowiecka jest miejscowość Rawa Mazowiecka.
§ 3.
Ilekroć w dalszych postanowieniach Statutu jest mowa o:
Mieście - należy przez to rozumieć gminę Miasto Rawa Mazowiecka.
Radzie - należy przez to rozumieć Radę Miasta Rawa Mazowiecka.
Zarządzie - należy przez to rozumieć Zarząd Miasta Rawa Mazowiecka.
Przewodniczącym Rady - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miasta Rawa Mazowiecka.
Przewodniczącym Zarządu - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Zarządu Miasta Rawa Mazowiecka.
Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta Rawa Mazowiecka.
Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miasta Rawa Mazowiecka.
§ 4.
Miasto obejmuje obszar o powierzchni 13,7 km2 .
Granice terytorialne Miasta określa mapa w skali 1:25000 stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego Statutu.
§ 5.
Herbem Miasta jest mur forteczny o trzech spiczastych wieżach z otwartą bramą u dołu. Każda wieża ma potrójny dach. Wzór herbu oraz szatę graficzną określa załącznik nr 2 do niniejszego Statutu.
Barwy Miasta określa jej flaga, którą stanowi szachownica biało-niebieska o czterech polach z herbem Miasta. Wzór flagi stanowi załącznik nr 3 do niniejszego Statutu.
Pieczęcią urzędową Miasta jest metalowa, tłoczona pieczęć o średnicy 36 mm zawierająca pośrodku wizerunek herbu Miasta, a w otoku napis: ?Miasto Rawa Mazowiecka?. Wzór pieczęci stanowi załącznik nr 4 do niniejszego Statutu.
Hejnałem Miasta jest utwór muzyczny, którego tekst i zapis nutowy stanowią załącznik nr 5 do niniejszego Statutu.
5. Zasady używania herbu i barw Miasta oraz insygniów określa Rada odrębną uchwałą.
Rozdział II
Zakres działania i zadania Miasta
§ 6.
Podstawowym zadaniem Miasta jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców, tworzenie warunków do racjonalnego i stałego rozwoju gospodarczego oraz społecznego, a także zapewnianie uczestnictwa mieszkańców w kreowaniu tego rozwoju.
§ 7.
Do zakresu działania Miasta należy wykonywanie wszystkich spraw publicznych o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Miasto wykonuje zadania własne i zlecone przez administrację rządową wynikające z ustaw oraz zadania przejęte od administracji rządowej lub samorządowej w drodze porozumienia.
W celu wykonania zadań własnych Miasto może tworzyć jednostki organizacyjne oraz zawierać umowy z innymi podmiotami.
Miasto może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.
§ 8.
Za wyjątkiem rozstrzygnięć podejmowanych bezpośrednio przez mieszkańców Miasta w głosowaniu powszechnym ( poprzez wybory i referendum ) zadania Miasta wykonywane są przez organy Miasta, którymi są Rada i Zarząd. Zadania z zakresu administracji publicznej wykonywane są także przez Burmistrza i Urząd.
§ 9.
Działalność organów Miasta jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.
Każdy obywatel ma prawo dostępu do dokumentów dotyczących wykonywania przez Miasto zadań publicznych.
Prawo, o którym mowa w ust.2 podlega ograniczeniom wynikającym z przepisów ustawowych.
Jeżeli nie jest możliwe udostępnienie dokumentu w całości, zainteresowanemu udostępnia się pozostałą część dokumentu.
Dokumenty udostępnia na wniosek zainteresowanego pracownik Wydziału Urzędu, z którego działalnością związany jest dokument.
Protokoły z posiedzeń Rady, Komisji Rady oraz Zarządu udostępnia pracownik Wydziału Organizacyjnego Urzędu.
Udostępnianie dokumentów, o których mowa w ust.2 następuje w siedzibie i godzinach pracy Urzędu i polega na umożliwieniu ich przeglądania, zapoznawania się z nimi, sporządzania z nich notatek i odpisów.
Rozdział III
Rada Miasta
§ 10.
Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym Miasta.
Do właściwości działania Rady należą wszystkie sprawy znajdujące się w zakresie działania Miasta, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Sprawy należące do wyłącznej właściwości Rady określa ustawa o samorządzie gminnym.
§ 11.
Rada składa się z radnych wybieranych w wyborach powszechnych w trybie i na zasadach określonych w odrębnej ustawie.
§ 12.
Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu organu w głosowaniu jawnym, chyba że przepis ustawy stanowi inaczej.
§ 13.
Pracami Rady kieruje Przewodniczący Rady przy pomocy dwóch Wiceprzewodniczących.
Prawo zgłaszania kandydatów na funkcję Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących Rady przysługuje każdemu radnemu. Przeprowadza się odrębne głosowanie na każdą funkcję.
§ 14.
1.Przewodniczący Rady organizuje pracę Rady. Zwołuje i prowadzi sesje Rady.
2. W przypadku konieczności podjęcia przez Radę niezwłocznych działań pod nieobecność Przewodniczącego Rady lub wynikającego z innych przyczyn braku możliwości działań Przewodniczącego Rady, a także w razie wakatu na to stanowisko, zadania zastrzeżone przez ustawę lub Statut dla Przewodniczącego Rady wykonuje Wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem.
§ 15.
1. Zwołując sesję Przewodniczący Rady ustala porządek obrad, miejsce, dzień i godzinę sesji oraz listę osób zaproszonych.
2. O sesji powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed ustalonym terminem obrad, doręczając zawiadomienia zawierające dane o miejscu i czasie rozpoczęcia obrad, porządek obrad oraz projekty uchwał i niezbędne materiały związane z przedmiotem sesji.
3. Projekty uchwał oraz materiały związane z przedmiotem sesji przygotowuje Zarząd.
§ 16.
W przypadku wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego Rady lub jednego z Wiceprzewodniczących Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.
§ 17.
Szczegółowy tryb działania Rady określa Regulamin Rady Miasta Rawa Mazowiecka stanowiący załącznik nr 6 do niniejszego Statutu.
§ 18.
Przy Radzie funkcjonują komisje stałe. Rada może powołać doraźne komisje do określonych zadań.
Powołuje się następujące komisje stałe:
Komisję Rewizyjną,
Komisję Komunalną,
Komisję Rozwoju Gospodarczego,
Komisję Oświaty, Kultury i Zdrowia,
Komisję Budżetu,
Komisję Prawa i Porządku Publicznego.
Przedmiotem działania poszczególnych komisji jest:
1) Komunalnej - budownictwo komunalne, ład przestrzenny, gospodarka terenami, transport i komunikacja miejska, drogi, ulice, mosty, wodociągi i kanalizacja, oczyszczanie Miasta, energetyka cieplna i gazowa, energia elektryczna, ochrona środowiska,
2) Rozwoju Gospodarczego - handel, usługi, przemysł, rzemiosło, zatrudnienie, promocja Miasta, planowanie rozwoju Miasta,
3) Oświaty, Kultury i Zdrowia - oświata, kultura, zdrowie, opieka społeczna, sport, rekreacja, wypoczynek,
4) Budżetu - planowanie dochodów i wydatków Miasta,
5) Prawa i Porządku Publicznego - ochrona praw obywatelskich, bezpieczeństwo, ład i porządek publiczny, statuty Miasta i miejskich jednostek organizacyjnych, zapobieganie patologiom społecznym.
Radny może być członkiem jednej komisji stałej.
Skład osobowy poszczególnych komisji określa Rada odrębną uchwałą.
6. W skład Komisji Rady z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej mogą wchodzić osoby spoza Rady w liczbie nieprzekraczającej połowy składu Komisji.
§ 19.
1. Do zadań Komisji stałych należy:
1) rozpatrywanie zagadnień istotnych dla Miasta,
2) opiniowanie projektów uchwał Rady,
3) opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych Komisji przez Przewodniczącego Rady i Zarząd oraz spraw przedkładanych przez członków Komisji,
4) występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
5) rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłaszanych na spotkaniach Radnych z wyborcami,
6) przedstawianie spraw do rozstrzygnięcia przez Radę.
2. Opinie komisji nie wiążą Rady.
§ 20.
Przewodniczącego komisji i jego Zastępcę wybierają radni - członkowie komisji ze swego grona w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.
Przewodniczący komisji kieruje pracami komisji przy pomocy Zastępcy.
Odwołanie Przewodniczącego komisji i jego Zastępcy w toku kadencji następuje w trybie określonym w ust.1.
§ 21.
Komisje działają na posiedzeniach.
Obywatele mają prawo brać udział w posiedzeniach komisji.
Posiedzenia komisji zwołuje Przewodniczący komisji, a w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego komisji.
Posiedzenia komisji odbywają się w miarę potrzeb.
Pierwsze po wyborach posiedzenie komisji zwołuje Przewodniczący Rady.
W razie potrzeby komisje mogą odbywać posiedzenia wspólne.
§ 22.
1. Komisja Rewizyjna działa zgodnie z uchwalonym przez siebie planem pracy, który podlega zatwierdzeniu przez Radę.
2. Szczegółowy tryb pracy Komisji Rewizyjnej określa Regulamin Komisji Rewizyjnej stanowiący załącznik nr 7 do niniejszego Statutu.
§ 23.
Komisje podejmują rozstrzygnięcia, w tym wnioski i opinie, zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym.
Komisje rozpatrują sprawy zgodnie z przedmiotowym zakresem działania.
Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, do którego załącza się listę obecności osób uczestniczących w posiedzeniu.
§ 24.
Radni mogą tworzyć Kluby Radnych na następujących zasadach:
Warunkiem utworzenia Klubu jest zadeklarowanie udziału w nim przez co najmniej pięciu radnych.
Powstanie klubu winno być niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.
W zgłoszeniu podaje się:
nazwę Klubu,
listę członków,
imię i nazwisko przewodniczącego.
4. Zgłoszenia oraz rezygnacji z członkostwa w Klubie dokonuje się w formie pisemnej.
5. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze oraz prawo przedstawiania swojego stanowiska na sesji Rady przez swych przedstawicieli.
6. Posiedzenia klubów odbywają się w Biurze Rady.
7. Za uczestnictwo w posiedzeniach klubu nie przysługuje dieta ani zwrot kosztów podróży.
Rozdział IV
Zarząd Miasta
§ 25.
Organem wykonawczym Miasta jest Zarząd, składający się z 7 osób.
W skład Zarządu wchodzą: Burmistrz jako Przewodniczący Zarządu, Zastępca Burmistrza oraz pozostali członkowie Zarządu.
§ 26.
Burmistrza wybiera Rada spośród kandydatów zgłoszonych Przewodniczącemu przez radnych.
Warunkiem przyjęcia zgłoszenia jest pisemne oświadczenie kandydata o wyrażeniu zgody na kandydowanie.
§ 27.
W przypadku niedokonania wyboru w pierwszym głosowaniu, głosowanie powtarza się, ograniczając je do dwóch kandydatów, którzy w pierwszym głosowaniu uzyskali największą liczbę głosów.
W przypadku, gdy w pierwszym głosowaniu wyłoniono tylko jednego kandydata z największą, lecz nie bezwzględną liczbą głosów, między kandydatami, którzy uzyskali kolejno jednakową ilość głosów, dokonuje się głosowania pomocniczego do momentu wyłonienia drugiego kandydata, który uzyska największą liczbę głosów.
§ 28.
Po dokonaniu wyboru Burmistrza Rada dokonuje wyboru Zastępcy oraz pozostałych członków Zarządu na wniosek Burmistrza, głosując oddzielnie na Zastępcę oraz członków Zarządu.
§ 29.
1. Zarząd wykonuje uchwały Rady i realizuje zadania Miasta określone w ustawach, porozumieniach zawartych z organami administracji rządowej i samorządowej oraz umowach zawartych z innymi podmiotami.
2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
opracowywanie i przedstawianie Radzie wszystkich spraw, o których stanowi Rada oraz przygotowywanie projektów uchwał w tych sprawach,
wnioskowanie o zwołanie sesji Rady,
określanie sposobu wykonywania uchwał oraz wykonywanie uchwał Rady i zadań Miasta określonych odrębnymi przepisami prawa,
przygotowanie projektu budżetu Miasta wraz z informacją o stanie mienia komunalnego,
wykonanie budżetu Miasta,
gospodarowanie mieniem komunalnym,
zaciąganie zobowiązań finansowych do wysokości ustalonej przez Radę,
rozstrzyganie o wystąpieniu na drogę sądową w sprawach związanych z gospodarowaniem mieniem komunalnym,
podejmowanie uchwał w przedmiocie zaskarżenia do Naczelnego Sądu Administracyjnego, rozstrzygnięć nadzorczych dotyczących uchwał Zarządu,
wybór trybu postępowania o zamówienie publiczne oraz zatwierdzanie wyników postępowania o zamówienie publiczne udzielane przez Miasto,
zatrudnianie i zwalnianie kierowników miejskich jednostek organizacyjnych,
udzielanie kierownikom miejskich jednostek organizacyjnych, nie posiadającym osobowości prawnej, pełnomocnictw do zarządzania przez nich mieniem tych jednostek, a także udzielanie zgody na dokonywanie przez nich czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa,
określenie zakresu spraw, których wykonanie Burmistrz może powierzyć Sekretarzowi do wykonywania w jego imieniu,
zatwierdzanie regulaminów miejskich jednostek organizacyjnych, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej,
prowadzenie rejestru miejskich jednostek organizacyjnych oraz jednoosobowych spółek Miasta.
§ 30.
Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Zarządu w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz w miesiącu.
Posiedzeniom Zarządu przewodniczy Burmistrz, a podczas jego nieobecności Zastępca Burmistrza.
Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej czterech członków.
W posiedzeniach Zarządu uczestniczą bez prawa głosowania Skarbnik i Sekretarz Miasta.
Na wniosek Zarządu lub z własnej inicjatywy Przewodniczący Zarządu lub Zastępca Burmistrza prowadzący posiedzenie może zapraszać do udziału w posiedzeniach, bez prawa głosowania także inne osoby.
§ 31.
Decyzje wydawane przez Zarząd w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje Burmistrz. W decyzji wymienia się imię i nazwisko członków Zarządu, którzy brali udział w wydawaniu decyzji.
Decyzje, o których mowa w ust. 1, podjęte na posiedzeniu prowadzonym przez Zastępcę Burmistrza, podpisuje przewodniczący temu posiedzeniu Zastępca Burmistrza.
§ 32.
Członek Zarządu jest zobowiązany do czynnego udziału w pracach Zarządu i wykonywania zadań zleconych przez Zarząd.
Członkom Zarządu przysługuje dieta na zasadach określonych w odrębnej uchwale Rady.
§ 33.
Szczegółowy tryb pracy Zarządu określa Regulamin pracy Zarządu, stanowiący załącznik nr 8 do niniejszego Statutu.
Rozdział V
Burmistrz Miasta
§ 34.
1. Burmistrz jest Przewodniczącym Zarządu oraz organem administracji w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
2.Do zadań Burmistrza należy w szczególności:
1) organizowanie i kierowanie pracą Zarządu,
2) kierowanie bieżącymi sprawami Miasta oraz reprezentowanie Miasta na zewnątrz,
3) podejmowanie czynności należących do kompetencji Zarządu - za wyjątkiem zarządzeń porządkowych - w sprawach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego. Czynności te podlegają zatwierdzeniu przez Zarząd na najbliższym posiedzeniu,
4) sprawowanie funkcji kierownika Urzędu i wykonywanie wynikających z tego tytułu obowiązków i uprawnień z zastosowaniem m.in. ustawy o pracownikach samorządowych, Kodeksu pracy i niniejszego Statutu,
5) wykonywanie funkcji zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników miejskich jednostek organizacyjnych z zastrzeżeniem § 29 ust.2 pkt 11, w tym nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy z pracownikami Urzędu, a z kierownikami jednostek organizacyjnych nawiązywanie i rozwiązywanie stosunku pracy na podstawie stosownej uchwały Zarządu,
6) wykonywanie obowiązków szefa obrony cywilnej na terenie Miasta,
7) wykonywanie innych zadań i czynności określonych w odrębnych przepisach.
§ 35.
Burmistrz może upoważnić swego Zastępcę lub innych pracowników Urzędu do wykonywania zadań określonych w § 34 ust.2 w zakresie wyraźnie ustalonym w upoważnieniu.
Rozdział VI
Urząd Miasta
§ 36.
Osoby zatrudnione w Urzędzie są pracownikami samorządowymi, z którymi stosunek pracy jest zawarty na podstawie:
wyboru - z Burmistrzem i Zastępcą Burmistrza, a także członkami Zarządu, jeżeli Rada w odrębnej uchwale postanowi o ich zatrudnieniu,
powołania - ze Skarbnikiem Miasta, Sekretarzem Miasta, Kierownikiem i Zastępcą Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego, a także Komendantem Straży Miejskiej po zasięgnięciu opinii wojewódzkiego komendanta policji,
umowy o pracę - z pozostałymi pracownikami Urzędu.
§ 37.
Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu określa Regulamin organizacyjny uchwalony przez Radę na wniosek Zarządu odrębną uchwałą.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 38.
Do zmiany Statutu stosuje się przepisy dotyczące jego uchwalenia.
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Jolanta Makowska
- opublikował: brak informacjidata publikacji: 2003-07-09 12:20
- zmodyfikował: Brzeziński Tomasz - RGPiIEostatnia modyfikacja: 2007-12-19 10:45